zaterdag 9 augustus 2014

aardbeving appingedam

Mensen in Appingedam en omgeving zijn zaterdagmiddag even voor zes uur opgeschrikt door een aardbeving.
Bij RTV Noord kwamen vlak na de schok tientallen meldingen binnen, voornamelijk uit Appingedam, maar ook uit Wirdum en Delfzijl. Ze omschrijven het voornamelijk als een stevige dreun of een duidelijke klap en trillingen.

Desanka van der Laan: 'alsof het huis naar beneden zakte. Kinderen overstuur.' Sommigen geven aan dat er twee bevingen kort achter elkaar waren. Volgens Martien van Bostelen was het een sterke aardschok en ging het hele huis heen en weer.

Gjalt van Duinen uit Appingedam was de eerste die zich via de aardbevingsapp meldde: "In eens trilde mijn hele huis. Ik heb al drie keer eerder een beving gevoeld, maar deze was heel sterk. Ik dacht zo'n zware beving hebben we nog nooit gehad".

Jan Bal uit Appingedam heeft al om kwart over vier een beving gevoeld: "Ik ging even heen en weer en toen was het alweer voorbij. Ik had meteen in de gaten dat het een aardbeving was, want het was best een hevige schok."
Volgens eerste berekeningen van het KNMI had de beving een kracht van 2.2 op de schaal van Richter.

BRON RTVNOORD 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten